34,6 cm x 49,8 cm   2005 r.

Matka Boża Jachromska
typ: "Słodki pocałunek"
Sładkoje łobzanije wysławiona za czasów panowania ikonoklasty cesarza Filoteusza w pierwszej połowie IX w. Jeden ze współpracowników cesarza - Symeon biorąc przykład z władcy walczył z osobami oddającymi cześć ikonom. Jego żona Wiktoria była osobą bardzo wierzącą. Posiadała w swej komnacie ikonę Matki Bożej. Kiedy mąż zażądał, aby wydała mu ikonę, po to by ją spalić, Wiktoria poszła nad brzeg morza i położyła ikonę na wodzie. Po pewnym czasie ikona przypłynęła do brzegów góry Atos, gdzie za jej wstawiennictwem doznano wielu cudów. Ikona Jachromska pochodzi z monastyru Kosminskiego nad rzeką Jachromką koło Włodzimierza. Legenda opowiada o dwóch wędrowcach - chorym starcu i towarzyszącym mu młodzieńcu o imieniu Kosma. Kiedy odpoczywali przy źródełku, młodszego obudziło światło i głos polecający mu poświęcenie się życiu duchowemu. Na drzewie zobaczył wtedy jaśniejącą ikonę Matki Bożej. Kiedy starzec ucałował ikonę, ta uzdrowiła go. Młodzieniec wierny usłyszanym słowom, pozostał mnichem w Ławrze Kijowsko-Peczorskiej. Jednak po kilku latach Matka Boża poleciał mu zabrać ikonę z Ławry i na miejscu pierwszego objawienia zbudować nowy monastyr. Tak też uczynił.

Ikona typu Umilenje symbolizuje czuły kontakt duszy ludzkiej z Bogiem. Dolną część twarzy Maryi charakteryzują pełne kształty, niewielkie usta, pełny podbródek. Szyja krągła i wysmukła, bez śladu zmarszczek czy działania czasu, co ma mówić o jej dziewictwie. Natomiast górna część, a zwłaszcza oczy, są zmęczone, przewidują mękę Syna. Powiększone czoło Syna świadczy o Jego odwiecznej mądrości. Szata Dzieciątka z silnymi złoceniami podkreśla Jego Boskość. Złote bogate tło zapewnia światło i podkreśla postacie. Scena pełna czułości i spokojnej młości. Matka i Syn przytuleni są do siebie policzkami. Dodatkowo Dzieciątko głaszcze policzek Matki potęgując czułość sceny. Jednak twarz Matki, a zwłaszcza oczy i wygięta prawa stopa mówią o ofierze Dzieciątka. Ks.Rodz. 2.3.15 "Wprowadzam nieprzyjaźń między Ciebie, a niewiastę, pomiędzy potomstwo twoje, a potomstwo jej: Ono zmiażdży ci głowę, a ty zmiażdżysz mu piętę" Ta stopa dobrowolnie wysunięta to zapowiedź ofiary Chrystusa. Zapowiada ją również ból w oczach Matki.